Linjens dynamik och färgens uttryck

 

safe_image

Farbkreis, Johannes Itten (1966)

Den andra gången som den Jungianska bildterapiutbildningsgruppen träffades på Almagården befattade vi oss i huvudsak med linjens dynamik i relation till färgen samt förhållandet mellan process och produkt i konst och bildskapande.

Den litteratur som vi diskuterade i relation till detta var dels min bok Bildterapi enligt Almametoden, dels Wassily Kandinskys sammanfattning av sitt livsverk Om det andliga i konsten. I samband med material och palett i det bildterapeutiska arbetsrummet samtalade vi om J.W. Goethes Färglära.

Vi behandlade ingående Evelyn Virshups metod utifrån boken Right brain people in a left brain world. Boken innehåller beskrivningar av hennes bildterapimetod och arbete med missbrukande unga vuxna, både kvinnor och män. Boken måste lånas på bibliotek om man inte hittar den på www.antikvariat.net eller www.amazon.com. Jag visade bilder och beskrev klienters utveckling, när man arbetar med utgångspunkt i denna metod i kombination med almametoden samt utifrån ett processinriktat bildterapeutiskt arbetssätt.

Utifrån en kedja av ord, inspirerad av den tyska psykoanalytikern Grätz men kompletterad av mig, följde gruppdeltagarna sin intuition, känsla och impulser till att gestalta orden som en linje. Detta väckte starka känslor i gruppen och det upplevdes viktigt att se att samma linje kunde återkomma hos olika gruppdeltagare men med helt motsatt innebörd. Exempel kärlek – hat. Konklusion: man kan inte tolka någons bild eller målning utan att vara närvarande när den görs.

542774_173959629409498_511417821_n  63708_187276064744521_650481493_n

Kandinskys, Ittens, Goethes och C.G. Jungs definition av färger var intressanta att jämföra och vara öppen för i de målningar som kom fram hos utbildningsdeltagarna. Almametoden, se Bildterapi enligt Almametoden, Solrosens Förlag 2002, var under denna helg den metod som måleriet i huvudsak grundades i. I bemötandet av de målade bilderna använde vi almametodens processanalys, med teoretisk bas i Jungs analytiska psykologi, Martin Buber och buddistiskt tänkande.

Vi samtalade dessutom om olika konstnärskap i förhållande till de målningar som gruppdeltagarna gjorde t.ex. Hilma af Klint, Georgia O´Keeffe, Kykladisk konst och Kandinsky givetvis!

Konsten talar till känslan, därför kan den endast upplevas genom känslan. Kandinsky

 

©JANET HAAPAR

text och foto

 

Annonser
Det här inlägget postades i Almametoden, Arketyper, bildterapi, C.G Jung, Janet Haapar, Jungiansk Bildterapiutbildning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s